Felsök Windows-aktiveringsfel

I denna artikel går vi igenom hur du själv kan felsöka olika fel när du försöker aktivera din Windows.

Kontrollera först!

Kontrollera att du har köpt rätt version av Windows. Du kan till exempel inte aktivera Windows 10 Pro med en Home-nyckel, med andra ord behöver du en Windows 10 Pro nyckel för att aktivera Windows 10 Pro.

Klicka här för att läsa hur du kontrollerar din Windows version.

Om du har köpt fel, så behöver du ominstallera din Windows till den rätta versionen, instruktioner på hur du gör det medföljer i orderbekräftelsen.

Har du svårt med installationen är du välkommen att kontakta vår tekniska support via knappen längst nere till höger.

Har du kontrollerat allt och produktnyckeln fortfarande inte fungerar?

Leta upp din felkod i artikeln och läs vidare instruktioner för respektive felkod. Du kan även söka din felkod genom att trycka på Ctrl+F på tangetbordet, då får du upp en sökruta, sök genom att klistra in din felkod i den.

Om du får en felkod som du inte hittar i denna artikeln, kontakta oss. Ange alltid ditt ordernummer, ta en skärmbild på felmeddelandet som uppstår och bifoga bilden i mejlet till oss.


Felkod: 0x803f7001, 0xC004C003, 0x800704cF

Kontrollera att du har klistrat in produktnyckeln rätt.

Upplever du fortfarande fel? Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
Glöm inte att skicka med en skärmdump/bild med mobilen på felkoden som kommer upp.


Felkod: 0xC004F034, 0xC004F210, 0xC004E016
Det här felmeddelandet kan visas om du har angett en produktnyckel för en annan version av Windows.
Ange en giltig produktnyckel som matchar den version och utgåva av Windows som finns installerad på enheten. 
Har du kontrollerat men upplever fortfarande fel? Kontakta oss.

Felkod: 0xC004FC03, 0x8007267C
Det här felet kan uppstå om du inte är ansluten till Internet, aktiveringsservern är tillfälligt nere eller om brandväggsinställningarna förhindrar att Windows slutför aktiveringen online. Kontrollera att du är ansluten till Internet och att din brandvägg inte blockerar Windows från aktivering. Testa igen om en stund.

Felkod:  0x80072F8F
Det här felet kan visas om datorns datum och tid är fel eller om Windows har problem med att ansluta till onlineaktiveringstjänsten och inte kan verifiera din produktnyckel.

Om du vill kontrollera datum och tid väljer du  Start  > Inställningar  > Tid och språk > Datum och tid.

Så här kontrollerar du Internetanslutningen:
1. Skriv felsöka nätverk i sökrutan i Aktivitetsfältet och välj sedan Hitta och åtgärda nätverksproblem i listan med resultat.
2.  Åtgärda eventuella problem med nätverket genom att följa anvisningarna.
Om felsökaren för nätverk inte kan hitta några problem med nätverksanslutningen, kan du prova att starta om enheten för att se om det löser problemet. Om det inte hjälper, kontakta oss.

Felkod:  0xC004E028
Det här felet kan uppstå om du försöker aktivera en enhet som redan håller på att aktiveras. Din enhet bör vara aktiverad när den första aktiveringsbegäran är klar.

Felkod:  0xD0000272, 0xC0000272, 0xc004C012, 0xC004C013, 0xC004C014
Det här felet uppstår när aktiveringsservern inte är tillgänglig för tillfället. Då aktiveras ditt exemplar av Windows automatiskt när tjänsten är tillgänglig igen.

Felkod: 0xC004C008, 0xC004C770, 0x803FA071

Det här felet kan visas om produktnyckeln redan har använts på en annan enhet. Du åtgärdar problemet genom att köpa en produktnyckel för varje enhet så att du kan aktivera Windows på dem.
Har du inte använt din produktnyckel tidigare? Kontakta oss.

Om du får en felkod som du inte hittar i denna artikeln, kontakta oss. Ange alltid ditt ordernummer, ta en skärmbild på felmeddelandet som uppstår och bifoga bilden i mejlet till oss.
Besvarade detta din fråga? Tack för responsen Det var ett problem med att skicka din feedback. Försök igen senare.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss